ILS Innovative Learning Spaces 2022

ILS Innovative Learning Spaces 2022

ILS Innovative Learning Spaces “Schools to be lived” è la quinta edizione della Scientific School organizzata dal Dipartimento di Ingegneria civile, ambientale e architettura dell’Università degli Studi di Cagliari assieme al Dipartimento di Architettura, Design e Urbanistica dell’Università degli Studi di Sassari e alla rete nazionale PRIN ProSA – Prototipi di Scuole da Abitare (IUAV, UNICA, Polimi, UNIVPM, Uni Campania, INDIRE), con il contributo di Sardegna Ricerche e della Fondazione di Sardegna.

La nuova edizione ILS 2022_Schools to be lived intende progettare la scuola del futuro, provando ad annullare la distanza che esiste tra la dimensione dello spazio scolastico e quella del mondo reale, della quotidianità, dello scambio rapido delle informazioni, delle nuove tecnologie, dei social, degli ambienti virtuali, della progettazione BIM e della sostenibilità energetica.

I più recenti programmi di finanziamento europeo per la ricerca – Horizon Europe – pongono l’istruzione come condizione necessaria e indispensabile per la crescita del capitale umano in grado di affrontare sfide decisive per una società inclusiva, innovativa e sicura. Si intende esplorare tali concetti nelle attività della ILS 2022 con un workshop operativo dove esperti, studenti e addetti ai lavori del mondo delle Imprese possano collaborare nello sviluppo di nuove idee e proposte progettuali secondo principi di interdisciplinarità e trasversalità.

ILS 2022_Schools to be lived intende intervenire sul progetto dello spazio scolastico, ripensando il ruolo che lo spazio stesso ricopre nella dinamica dei processi di apprendimento, oltre che ragionare intorno al rinnovamento dell’organizzazione didattica. Il prerequisito sarà considerare l’articolazione di spazi flessibili, modulari e multifunzionali, che si adattino alle esigenze soggettive dei singoli percorsi di crescita delle competenze degli alunni, che incorporino principi e materiali legati alle buone pratiche sostenibili come propri elementi costitutivi, che possano accogliere i nuovi strumenti tecnologici come forma di potenziamento dello spazio reale.

Come suggerito dalle “Linee Guida per l’edilizia scolastica per scuole più sicure e spazi di apprendimento al passo con l’innovazione digitale”, varate dal MIUR in Conferenza Unificata nell’aprile 2013, “se la scuola cambia e si rinnova, allora devono cambiare anche gli edifici e gli spazi educativi, secondo nuovi criteri per la costruzione degli edifici scolastici e uno sguardo al futuro, ai nuovi spazi di apprendimento coerenti con le innovazioni determinate dalle tecnologie digitali e dalle evoluzioni della didattica”. Questo impone una specifica formazione intorno ad ognuno degli aspetti tecnici, scientifici e tecnologici trattati, affrontati sia singolarmente che, soprattutto, in un’ottica d’insieme per la definizione di un quadro di competenze coordinato.

ILS Innovative Learning Spaces “Schools to be live” is the 5th Edition of the Scientific School organized by the DICAAR (Department of Civil, Environmental Engineering and Architecture), University of Cagliari and with the DADU (Department of Architecture, Design and Planning, University of Sassari and the e national network PRIN – ProSE – Prototypes of schools to be lived (IUAV, UNICA, Polimi, UNIVPM, Uni Campania, INDIRE), with the contribution of Sardegna Ricerche and Fondazione di Sardegna.

The new edition ILS 2022_Schools to be lived aims at designing the school of the future, trying to erase the existing limits between the dimension of the school space and that of the real world, of everyday life, characterised by rapid exchange of information, new technologies, social and virtual environments, BIM design and energy sustainability.

The most recent European funding programs for research – Horizon Europe – place education as a necessary and indispensable condition for the growth of human capital able to face decisive challenges for an inclusive, innovative and safe society. We intend to explore these concepts in the activities of ILS 2022 with an operational workshop where experts, students and professionals from the world of business can collaborate in the development of new ideas and project proposals according to principles of interdisciplinarity and transversality.

ILS 2022_Schools to be lived intends to intervene on the design of the school space, rethinking the role that the space itself plays in the dynamics of learning processes, as well as reasoning around the renewal of the educational organization. The prerequisite will be to consider the articulation of flexible, modular and multifunctional spaces, which can be adapted to the subjective needs of the individual growth paths of students’ skills, incorporating principles and materials related to good sustainable practices as their constituent elements, which can accommodate the new technological tools as a form of strengthening of real space.

For some time now, it is a common idea that the school should be configured as a broad and diversified system of cultural, social and educational functions, integrated with the community and open to socialization. The “school to be lived” should then respond to this goal, also and above all in the conformation of the interior spaces and fittings, “breaking” the rigid and traditional setting of classrooms-circulation spaces, and offering differentiated and multifunctional environments. Orientation also indicated by the recent Miur Guidelines on Scholastic. Finally, it is always in this direction that the studies aimed at the implementation and development of ICT technologies are inserted, with the dual aim of improving the internal environment, in terms of microclimatic, luminous, thermal, functional and safety conditions, etc., both to provide devices and applications for educational-didactic purposes.The educational objective of the Scientific School ILS is to train designers for educational environments as highly specialized figures, with specific skills in design and implementation of new school spaces, or for the adaptation of existing ones.


https://ils2020.wixsite.com/uniss

https://ils2022.wixsite.com/unicaeng/location